@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001435, author = {花園, 隼人}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {実用的な問題であった測量を端緒として発展した幾何学において、「約束事」である公準の一つがもつ「違和感」を契機とした研究が時代や地域を超えて展開された結果として非ユークリッド幾何学が創り出されたように、数学は、現実世界の問題場面を離れた抽象的な数学的探究によって発展してきたことが広く認められている。本稿の目的は、このような現実世界の問題解決を契機とする数学的探究を授業で実現するための教材を開発することである。この目的のために、本稿では江戸川乱歩の『鏡地獄』の特定の場面と、水槽などで見られる光の屈折という現象を対象に、それぞれ数学的モデル化過程を通した分析の後、そのモデル自体を対象とした数学的探究を教材分析として行なった。また、この一連の教材分析の結果を踏まえて教材を構成した。今後の課題は開発した教材を用いた教材活用を実施することによって、教材の実践的な評価及び改善を行うことである。, In geometry, which developed from the practical problem of measurement, non-Euclidean geometry was established as a result of research that was triggered by a "sense of discomfort" in one of the axioms, which developed across time and regions. It is widely recognized that mathematics has been developed by abstract mathematical inquiry away from real-world problem situations. The purpose of this paper is to develop teaching materials for realizing this kind of mathematical inquiry in the classroom, which is triggered by the solution of real-world problems. For this purpose, this paper analyzes a specific scene in Edogawa Rampo's "Kagami Jigoku" and the phenomenon of refraction of light seen in an aquarium, etc., through the process of mathematical modeling. After the analysis of the mathematical modeling process, the author conducted a mathematical inquiry of the model itself as a teaching material analysis. Based on the results of this series of teaching material analysis, the author composed teaching materials. The future task is to practically evaluate and improve the teaching materials by using the developed teaching materials.}, pages = {29--40}, title = {現実世界の問題解決を契機とする数学的探究のための教材開発}, volume = {56}, year = {2022} }