@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001451, author = {安彦, 文平}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {本実践研究は、2007年から2021年まで合計14年間に行った、教科専門科目「図工」に基づいている。その中の単元授業「写真を活用した絵画表現」を理論化する。とくに実践のあり方とその成果について考察する。  「写真の活用」という語句が示す意味内容に関して、先行研究は主題表現の方法論としてメディア媒体である、写真を新たに活用したことにある。本題材実践は描写技術の習得を目指している点で、それらと根本的に異なる。ただし技術の習得が一定レベルに到達した、学生が自主的に主題表現を行える境地に入れる、余地を残しておいた。その点がユニークだといえよう。  題材実践は2クラスそれぞれ49名と45名の学生が対象となり、2020年と2021年の両年度にまたがって実施した。さらに描写法をめぐる芸術学的概念で分析した点に学的な拠り所が求められよう。かくて教育効果が客観的に検証された。, This practical study is based on the curriculum subject “zuko”(drawing and manual arts) run for a total of 14 years from 2007 to 2021, and theorizes on part of that subject, the module “Painting expression utilizing photographs, ”paying particular attention to the conduct of lessons, and the resulting outcomes. According to previous studies, the meaning of the phrase “utilization of photographs” lies in the new use of the medium of photography as a methodology for thematic expression. In that its aim is acquisition of a reproduction technology, this implementation of thematic material differs fundamentally from these previous studies. Moreover, room was left for students who reached a certain level of skill to move to the next phase of carrying out their own, autonomous thematic expression. This could be described as unique. This thematic expression practice involved two classes of 49 and 45 students respectively, and was conducted over two years, 2020 and 2021. Further scholarly evidence can likely be sought in the fact that analysis was conducted using artistic concepts around the method of depiction. Thus the educational effect was verified.}, pages = {233--244}, title = {写真を活用した絵画表現の考察}, volume = {56}, year = {2022} }