@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001454, author = {金田, 裕子}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {協働的な学習の実現を目指し、ペアやグループで学び合う活動を組み込んだ授業実践が多く行われている。それらの授業は教室全体での大きな会話フロアとグループメンバーとの小さな会話フロアによる多層的な参加構造を生み出している。しかし参加構造が主要な会話フロアに小さな会話フロアが従属する階層的な構造であると、生徒たちがグループ活動などで外見上活発に参加していても、グループ内の話題の価値づけの点で参加が制限される。本稿では、各会話フロアの話題の関係に着目し、複数の小さな会話フロアが話題生成および探究の基盤となっている教室の参加構造の特徴を記述する。また聴くことの支援とリヴォイシングによって教師が率先して会話フロアの階層性を転換する役割を明らかにする。会話フロアの階層性の転換が生じるとき、多層的な会話フロアはすべての参加者の発見や疑問を排除しない公共圏として立ち現れる。, With the aim of realizing collaborative learning, many classes have been implemented that incorporate activities for learning in pairs and groups. These classes create a multilayered mode of participation with a large conversation floor throughout the classroom and small conversation floors with group members. However, if the participation structure is a hierarchical structure in which small conversation floors are subordinate to the main conversation floor, student participation in learning is restricted, contrary to the active participation in group activities. In this paper, we focus on the relationship of topics in each conversation floor and describe the characteristics of the participation structure on which multiple small conversation floors form the basis of topic generation and exploration. We also reveals the role that teachers take the lead in changing hierarchy through revoicing and supporting students to listen to each other. When a shift in the hierarchy of conversation floors occurs, a multi-layered conversation floor emerges as a public sphere that does not eliminate the discovery and questions of all participants.}, pages = {263--274}, title = {教室の多層的な会話フロアにおける公共圏の創出の検討}, volume = {56}, year = {2022} }