@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001459, author = {本図, 愛実 and 丸山, 千佳子 and 小澤, 晃}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {教師が主体的に学び、成長していくような学校経営であるためにはどうすればよいのか。そのような学校経営はどのような過程であるのだろうか。その手がかりとなる、学校経営の規範を示す「効果的な学校」論は、①基本的な仕組み、②それが機能していくための環境、③それらを動かしていく人間の心理、から構成され、「強いリーダーシップ」・「指導力向上を導くリーダーシップ」と「期待」が重視されている。これらについて動機づけ理論の一つである、期待―価値モデルの一角を担うエックルスモデルを融合することにより、「期待」の過程をみることが可能となる。つまり、管理職から教職員に対して、教職員がもつ目標において、「アイデンティティ、短期目標、長期目標、現場の姿、自分の能力に対する認識」といった働きかけが行われ、組織の力を高めているという視点が得られる。  「効果的な学校」と目される学校の教職員に質問紙調査を行い、その記述について形態素解析を行ったところ校長から、そのような働きかけを受けていることが明らかとなった。また、優れた学校経営を行っている校長職の認識においては、「期待」による人材育成が日常的に行われていると言え、教職員一人ひとりに、キャリアステージに応じた丁寧な働きかけが行われており、それらが組織としての力を高めていた。これらを踏まえると、強いリーダーシップと「期待」は一体的であるとも理解できる。  期待―価値モデルの創唱者であるアトキンソンにおいて、「期待」は主観的確率であった。エックルスはそれを社会的文化的文脈に位置づけ、子どもが学習に取組むという課題価値に影響を及ぼすものへと拡大した。本論は、さらにそれらが学校という組織と教職員にも援用可能であることに光をあてた。しかし、教師の仕事と思考は複雑であり、獲得価値、興味価値、利用価値、知覚されるコストで説明することができる子どもの学習とは異なる面もある。期待―価値モデルと「効果的学校」論の融合と深化をさらに検討していく必要がある。, What should be done to manage the school so that teachers can learn and grow independently? What kind of process is such school management? The "effective school" theory, which shows the norms of school management, which serves as a clue, consists of (1) the basic mechanism, (2) the environment in which it functions, and (3) the human psychology that drives them. "Strong leadership" ,"leadership for improving teaching" and "expectations" are emphasized. By fusing the Eckles model, which plays a part in the expectation-value model, which is one of the motivational theories, it is possible to see the process of "expectation". In other words, managers encourage faculty and staff to "identity, short-term goals, long-term goals, self-awareness, and awareness of their abilities" in the "outlook" of the goals of faculty and staff, and enhance the power of the organization. From the morphological analysis of the questionaire on teachers of the school, which is regarded as an "effective school", it became clear that the principal was working on such a thing. In addition, in recognition of the principal position of excellent school management, it can be said that human resource development based on "expectations" is carried out on a daily basis, and each faculty member is carefully encouraged according to their career stage. And they were increasing the power of the organization. Based on these, it can be understood that strong leadership and "expectations" are one. In the model by Atkinson ,who is the creator of the expectation-value model, "expectation" was a subjective probability. Eccles placed it in a socio-cultural context and expanded it to influence the value of the task of children engaging in learning. This paper also sheds light on the fact that they can also be used by schools and teachers. However, teachers' work and thinking are complex and differ from children's learning, which can be explained by attainment value, interest value, utility value, and perceived cost. Further consideration is needed to integrate and deepen the expectation-value model and the "effective school" theory.}, pages = {335--347}, title = {期待-価値モデルによる「効果的な学校」}, volume = {56}, year = {2022} }