@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001461, author = {吉村, 敏之}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {「科学と芸術の基礎」を培う教育が、山梨県巨摩中学校(当時は白根町立、現在の南アルプス市)において、1964年から1976年まで創られた。教師たちは、教科書の枠を超えて、生徒を「人間」として成長する糧となる教材を求めて、教科内容研究に力を注いだ。合唱がすべての教科学習の「総合」として位置づけられ、「表現」の追求により、「深い学び」が生み出された。本稿では、音楽を指導した埴原美枝子氏が、どのように教材研究を進めたかを、氏の記録をもとに示し、すべての教科の学習の根底をなす表現力のあり方とその育成についての指針を得る。, Education that cultivates "the basics of science and art" was created from 1964 to 1976 at Koma Junior High School in Yamanashi Prefecture (then Shirane Town, now Minami Alps City). Teachers focused on studying subject content beyond the boundaries of textbooks. They searched for teaching materials that would help students grow as "humans." Chorus was positioned as the "comprehensive" of all subject learning, and the pursuit of "expression" created "deep learning." In this article, HANIHARA Mieko, who taught music, shows how she proceeded with studying teaching materials based on her records, and obtains guide to the ideal form of expressiveness that underlies learning and its development.}, pages = {363--372}, title = {「深い学び」を生み出す教師の教科内容研究―巨摩中学校における「表現」の追求―}, volume = {56}, year = {2022} }