@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:00001464, author = {樋口, 広思}, journal = {宮城教育大学紀要, BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION}, month = {Jan}, note = {近年、子どもの自殺は増加傾向にあり、社会的課題となっている。自殺予防対策基本法に示されているように、子どもの自殺予防において学校が担う役割は大きい。本研究では、子どもの自殺予防教育の中でも、「命の教育」、特に「デス・エデュケーション」と呼ばれる教育に注目する。デス・エデュケーションには様々なプログラムがあるが、比較的実施が容易な方法の一つに「死にゆく過程の疑似体験 Guided Death Experience(以下, GDE)」がある。本研究では、大学生を対象にGDEを実施し、その体験がどのような影響をもたらしたかについて検討する。加えて、自殺の潜在的リスクの観点によってその影響が異なるかについても検討を行った。検討方法は、自由記述内容のテキスト分析をもって行った。  本研究の結果から、GDEを通じて自身の死の体験を通して、生の意味について考える体験になったことが確認された。また自殺の潜在的リスクの違いによって、GDEによる体験内容が異なる可能性が示唆された。, In recent years, child suicide has been on the rise and has become a social issue. As shown in the Basic Law on Suicide Prevention Measures, schools play a major role in the prevention of suicide in children. In this study, we focus on "education of life", especially "death education", among suicide prevention education for children. There are various programs in Death Education, but one of the methods that is relatively easy to implement is“ Guided Death Experience (GDE)”. In this study, we will conduct GDE for university students and examine how the experience will affect them. In addition, we examined whether the effects differ depending on the perspective of the potential risk of suicide. The examination method was carried out by text analysis of free description contents. From the results of this study, it was confirmed that through GDE, through the experience of one's own death, it became an experience of thinking about the meaning of life. It was also suggested that the experience of GDE may differ depending on the potential risk of suicide.}, pages = {397--405}, title = {死にゆく過程の疑似体験が大学生に与える影響―自殺の潜在的リスクの観点から―}, volume = {56}, year = {2022} }