@article{oai:mue.repo.nii.ac.jp:02000050, author = {田中, 良英}, journal = {宮城教育大学紀要}, month = {Mar}, note = {本稿は、北方戦争(1700~21年)の結果、新たにロシア領となったバルト海沿岸地域のエリート、通称バルト=ドイツ人を、ロシア皇帝政府が自国の軍事ハウスホールドとして吸収・統合する上で、1731年に設立された士官学校が果たした役割の解明を試みたものである。この士官学校では、貴族身分に独占的な入学資格を認め、軍事・非軍事双方の教科の教授を通じて、彼らをロシア帝国に必要な人材に育成することが意図されたが、設立時、ロシア人のみならずバルト=ドイツ人貴族にも一定の入学枠(全体の約2割)が設定されていた。本稿において、1732~41年の士官学校入学者(カデット)たちの個人情報を整理・分析する限り、こうした原則は現実に運用されており、さらにバルト=ドイツ人貴族の側でも、同一の家系から複数名のカデットを入学させるなど、士官学校を戦略的に利用しようとしていた形跡がうかがえる。このようなカデットが、卒業後に個人として、あるいは他の親族を支援することを通じて、バルト=ドイツ人貴族によるロシア官界への参入に果たした役割については、史料上の制約により限定された仮説しか示すことができなかったが、そうした寄与を及ぼした可能性は十分に考え得るように思われる。こうしたバルト=ドイツ人軍事ハウスホールドが、18世紀第4四半期には自身の出身地で活用される傾向が見られた理由なども含め、さらに彼らの具体的な動向や背景について調査する必要がある。, This paper attempts to elucidate the role played by the Russian Cadet Corps established in 1731 in integrating the elites in the Baltic coastal areas, which became newly Russian territory as a result of the Northern War (1700–21), commonly known as the Baltic-Germans, as military households of the Russian Empire. This Corps was intended to grant exclusive admission qualifications to the nobility and to develop them into the human resources necessary for the Russian Empire through the teaching of both military and non-military subjects. From the beginning, a certain number of admission quotas (about 20% of the total) were set for the Baltic-Germans. Analysis of the personal information of those students (Cadets) who were admitted to this school in 1732–41 shows that the above-mentioned principles (especially, the admission of the certain number of the Baltic Germans) were really put into practice, and that the Baltic-German nobility also seems to have tried to strategically use the Corps, for example, by enrolling multiple Cadets from the same family. The role of these Cadets both in individually entering the Russian official spheres after graduation, and supporting other relatives in their rapid promotion, could only be presented as a limited hypothesis due to constraints of the historical materials used in this paper, but it seems quite possible. Hereafter, it is necessary to gather more information on the Baltic-German military households and to investigate more specific themes, such as the reasons why they tended to be appointed by the Russian imperial government to their hometowns especially after the last quarter of the 18th century.}, pages = {85--102}, title = {18世紀ロシア軍学校における非ロシア人軍事ハウスホールドの養成機能}, volume = {58}, year = {2024} }