ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 宮城教育大学紀要
  3. 第56巻

期待-価値モデルによる「効果的な学校」

https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1459
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1459
f8c47965-f804-45e0-a537-7569c1041941
名前 / ファイル ライセンス アクション
27 期待-価値モデルによる「効果的な学校」 (1.6 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-02-04
タイトル
タイトル 期待-価値モデルによる「効果的な学校」
言語 ja
タイトル
タイトル Effective Schools by Expectancy-Value Model
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 期待
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校経営
キーワード
主題Scheme Other
主題 リーダーシップ
キーワード
主題Scheme Other
主題 ホールスクールマネジメント
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 本図, 愛実

× 本図, 愛実

WEKO 1178
CiNii ID 1000070293850

ja 本図, 愛実
ISNI

ja-Kana ホンズ, マナミ

Search repository
丸山, 千佳子

× 丸山, 千佳子

WEKO 1912

ja 丸山, 千佳子

Search repository
小澤, 晃

× 小澤, 晃

WEKO 1774
CiNii ID 9000002284374

ja 小澤, 晃

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教師が主体的に学び、成長していくような学校経営であるためにはどうすればよいのか。そのような学校経営はどのような過程であるのだろうか。その手がかりとなる、学校経営の規範を示す「効果的な学校」論は、①基本的な仕組み、②それが機能していくための環境、③それらを動かしていく人間の心理、から構成され、「強いリーダーシップ」・「指導力向上を導くリーダーシップ」と「期待」が重視されている。これらについて動機づけ理論の一つである、期待―価値モデルの一角を担うエックルスモデルを融合することにより、「期待」の過程をみることが可能となる。つまり、管理職から教職員に対して、教職員がもつ目標において、「アイデンティティ、短期目標、長期目標、現場の姿、自分の能力に対する認識」といった働きかけが行われ、組織の力を高めているという視点が得られる。
 「効果的な学校」と目される学校の教職員に質問紙調査を行い、その記述について形態素解析を行ったところ校長から、そのような働きかけを受けていることが明らかとなった。また、優れた学校経営を行っている校長職の認識においては、「期待」による人材育成が日常的に行われていると言え、教職員一人ひとりに、キャリアステージに応じた丁寧な働きかけが行われており、それらが組織としての力を高めていた。これらを踏まえると、強いリーダーシップと「期待」は一体的であるとも理解できる。
 期待―価値モデルの創唱者であるアトキンソンにおいて、「期待」は主観的確率であった。エックルスはそれを社会的文化的文脈に位置づけ、子どもが学習に取組むという課題価値に影響を及ぼすものへと拡大した。本論は、さらにそれらが学校という組織と教職員にも援用可能であることに光をあてた。しかし、教師の仕事と思考は複雑であり、獲得価値、興味価値、利用価値、知覚されるコストで説明することができる子どもの学習とは異なる面もある。期待―価値モデルと「効果的学校」論の融合と深化をさらに検討していく必要がある。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 What should be done to manage the school so that teachers can learn and grow independently? What kind of process is such school management? The "effective school" theory, which shows the norms of school management, which serves as a clue, consists of (1) the basic mechanism, (2) the environment in which it functions, and (3) the human psychology that drives them. "Strong leadership" ,"leadership for improving teaching" and "expectations" are emphasized. By fusing the Eckles model, which plays a part in the expectation-value model, which is one of the motivational theories, it is possible to see the process of "expectation". In other words, managers encourage faculty and staff to "identity, short-term goals, long-term goals, self-awareness, and awareness of their abilities" in the "outlook" of the goals of faculty and staff, and enhance the power of the organization.
From the morphological analysis of the questionaire on teachers of the school, which is regarded as an "effective school", it became clear that the principal was working on such a thing. In addition, in recognition of the principal position of excellent school management, it can be said that human resource development based on "expectations" is carried out on a daily basis, and each faculty member is carefully encouraged according to their career stage. And they were increasing the power of the organization. Based on these, it can be understood that strong leadership and "expectations" are one.
In the model by Atkinson ,who is the creator of the expectation-value model, "expectation" was a subjective probability. Eccles placed it in a socio-cultural context and expanded it to influence the value of the task of children engaging in learning. This paper also sheds light on the fact that they can also be used by schools and teachers. However, teachers' work and thinking are complex and differ from children's learning, which can be explained by attainment value, interest value, utility value, and perceived cost. Further consideration is needed to integrate and deepen the expectation-value model and the "effective school" theory.
書誌情報 宮城教育大学紀要
en : BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION

巻 56, p. 335-347, 発行日 2022-01-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:48:42.851471
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3