ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 宮城教育大学紀要
  3. 第57巻

ろう重複障害教育担当教員の実践的見識 : 聴覚支援学校で20年以上の経験を持つ教員のインタビューから

https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1565
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1565
837cec60-b329-49c0-a175-dea1dce6df94
名前 / ファイル ライセンス アクション
09-松崎 丈.pdf ろう重複障害教育担当教員の実践的見識 (529.6 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-31
タイトル
タイトル ろう重複障害教育担当教員の実践的見識 : 聴覚支援学校で20年以上の経験を持つ教員のインタビューから
タイトル
タイトル Practical wisdom for teachers of deaf children with multiple disabilities:Interview with teachers with over 20 years experience in school for the deaf
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 聴覚支援学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 ろう重複障害教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践的見識
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 School for the deaf
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 deaf children with multiple disabilities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 communication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical wisdom
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 松崎, 丈

× 松崎, 丈

WEKO 1173
CiNii ID 9000003187671

松崎, 丈

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、ろう重複障害教育担当教員における実践的見識を明らかにすることを目的に、ろう重複障害のある子どもたちに対する教育実践を20年以上経験した教員3名にインタビュー調査を行った。質的データ分析の結果、8件の概念的カテゴリー(ろう重複障害教育の孤立無援化、長期化している構造的な諸問題、ろう重複障害教育担当教員同士で同僚性を形成、家族と協働でろう重複障害児のキャリア教育を考える、コミュニケーションの実践的見識の蓄積、専門家が導入するオンサイト研修、ろう重複障害児とのコミュニケーション実践の質的向上、同僚性に基づいた研修や環境の変革)が生成された。これら概念的カテゴリー同士の関係から、今後のろう重複障害教育において個々の教員の実践的見識を形成するために必要と考えられる事柄を考察した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to clarify how teachers of deaf children with multiple disabilities develop practical wisdom. The interview participants is three teachers in school for the deaf with over 20 years of experience in teaching such children. Data obtained from interviews were analyzed using a qualitative data analysis method. The analysis generated eight categories: Isolated and helpless on education for deaf children with multiple disabilities; Protracted structural problems; Forming collegiality among teachers; Considering career education for deaf children with multiple disabilities in collaboration with their families; Accumulating practical wisdom on communication; On-site training conducted by experts; Qualitative improvements in communication with deaf children having multiple disabilities; and Transforming training and educational environment based on collegiality. From the relationship between these categories, these findings indicate how to develop practical wisdom for the future education of deaf children with multiple disabilities and how to improve conditions for supporting practical wisdom.
書誌情報 宮城教育大学紀要
en : BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION

巻 57, p. 111-124, 発行日 2023-03-31
出版者
出版者 宮城教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13461621
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:46:13.427237
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3