WEKO3
インデックスリンク
アイテム
中学校の音楽科授業における教科横断型授業の試み : アイヌ文化を題材として
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1574
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/1574ac0a1b71-1c90-4fe4-8b77-6c8870179f7d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校の音楽科授業における教科横断型授業の試み : アイヌ文化を題材として | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Teaching music on themes shared with other academic subjects in Junior High School : Report on music classes dealing with Ainu music and culture | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校音楽科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教科横断型授業 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アイヌ文化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道徳 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会科 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior High School Music Classes | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cross-curricular Lessons | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ainu Culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Moral Education Classes | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social Studies Classes | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
小塩, さとみ
× 小塩, さとみ× 板橋, 薫 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では、音楽科の授業における教科横断型授業に関して、教員養成大学で音楽学を教える立場からの考察と、令和元年度および令和2年度に実施した附属中学校でのアイヌ文化を題材とした具体的な取り組みの報告を行った。令和元年度は道徳と、令和2年度は社会科と教科横断的な試みを行った。授業を受けた生徒の感想からは、音楽を育んできた文化や社会に対して理解しようとする態度が読み取れるものが多い。世界の多様な音楽に接する時には、音楽を単に「音を楽しむもの」と考えるのではなく、それを生み出した背景を含めて多層的に理解する必要がある。教科横断型授業は、音楽の文化的・歴史的な背景に関心を広げる学習手段として有効である。ただし、それを実現するためには、教員が多様な音楽に対する知識と関心をもっていることが必要である。教員養成大学における学生教育でも、学生が高校までのさまざまな教科で身につけた知識との関係を意識できるような教科横断型の視点をいれた授業が必要である。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article reports on cross-curricular music classes in Ainu culture at Miyagi University of Education Junior High School in 2019 and 2020 and includes musicological considerations on cross-curricular music teaching. In the first year, music classes dealing with Ainu culture were paired with moral education classes, and, in the second year, with social studies. In their post-class essays, students sought to understand the cultural and social background of the music learned -- the most important aspect of learning diverse musics from around the world. Cross-curricular lessons are an effective means for such instruction. However, in order to accomplish this type of teaching, it is necessary that teachers have a broad knowledge of music and a wide-ranging interest. The education of students at teacher training colleges requires classes that also alert students to the relationship between insights they have acquired in various subjects up to high school. | |||||
書誌情報 |
宮城教育大学紀要 en : BULLETIN OF MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION 巻 57, p. 227-238, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宮城教育大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13461621 |