WEKO3
インデックスリンク
アイテム
作品比較法による題材「ルノワール作『ピアノに寄る娘たち』の鑑賞」 (中学1年生の場合)
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/195
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/195ac7dffba-bb27-4f3e-bf00-d8e627d02c56
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00007664179 (644.7 kB)
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-01-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 作品比較法による題材「ルノワール作『ピアノに寄る娘たち』の鑑賞」 (中学1年生の場合) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Comparative method appreciation (junior high school first-year students) of Renoir's Girls at the Piano | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 美的特性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主題の感受 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 元絵と正反対な印象 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 画像加工 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 減算変形 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | aesthetic property | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sensitivity to the subject | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | opposite impression to the original painting | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | image altered | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | modified by subtraction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 論文 | |||||
論文名よみ | ||||||
その他のタイトル | サクヒン ヒカクホウ ニヨル ダイザイ ルノワール サク ピアノ ニ ヨル ムスメタチ ノ カンショウ チュウガク 1ネンセイ ノ バアイ | |||||
著者名(日) |
立原, 慶一
× 立原, 慶一 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 宮城教育大学美術教育講座 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Under the comparative method, pupils are asked to identify individual features of a mode of expression, for example how motifs( the subjects depicted) and scenes etc. in the material are endowed with character;methods of depiction and coloring. Moreover it is anticipated that in this setting they will become newly receptive to the aesthetic properties of both works. Assuming this to be the case, the method is seen as a powerful leader to sensitivity to the subject.For the reference work, in order to give the totally opposite impression to the original painting, pupils were presented with an image altered in the following three ways: one, by reducing the number of figures in the painting from two to one; two, by darkening the tone of the canvas as a whole, and three, by erasing the vase with flowers. The validity of a comparative method employing a work thus modified by ubtraction was examined via practical application. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1125110X | |||||
書誌情報 |
宮城教育大学紀要 巻 46, p. 117-123, 発行日 2011 |