WEKO3
インデックスリンク
アイテム
こどものウェルビーイングのためのホールスクールマネジメント ~令和5年度全国学力・学習状況調査の分析から
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/2000215
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/2000215d13ef257-af7c-427d-aaea-06dd706e866d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | こどものウェルビーイングのためのホールスクールマネジメント ~令和5年度全国学力・学習状況調査の分析から | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Whole School Management for Child Well-being: From the Analysis of the 2023 National Assessment of Academic Ability | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 協働的な学び | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 学校経営 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 主観的幸福感 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 社会関係資本(ソーシャル・キャピタル) | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Collaborative learning | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | School management | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Subjective well-being | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Social capital | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
本図,愛実
× 本図,愛実
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 令和5年度全国学力・学習状況調査から、主観的幸福感を問う質問項目が追加された。このことを活用して、こどものウェルビーイングを捕捉し、学校改善の手がかりとすることが望まれる。学校経営の規範であるホールスクールマネジメントでは、すべての教育資源の活用を目指すことが求められており、同調査には、心的状態、こども同士や教師との関係性、それらを導くマネジメント全般に関わるデータが含まれている。 生徒質問紙・児童質問紙の回答結果から、「スコア」「主観的幸福感」「協働的な学び」「教科学習意欲」、学校質問紙回答結果から、「学校平均点」「児童生徒安定」「協働マネジメント」「協働的な学習の支援」といった合成変数を作り、それぞれの相関関係を分析した。さらに「主観的幸福感」については、構成要素について主成分分析を行った。 「スコア」に対して、「協働的な学び」は、「教科学習意欲」と同程度の影響力をもっている。「協働的な学び」は、学校質問紙における「協働的な学習の支援」と合わせ鏡のような質問文になっている。中学校においては、「学校平均点」と「協働的な学習の支援」の相関もみられた。「協働的な学び」を組織的に充実させていくためには、「協働的な学習の支援」の質問項目を参照した学校改善が有効であると思われる。「主観的幸福感」に関しては、友達や教師との他者関係が自己肯定感との結びつきがより強いと言え、そのような他者関係の形成においても、「協働的な学び」が意味をもつ。「主観的幸福感」と「協働的な学び」にはr=.6強の相関がある。 OECDのウェルビーイング概念に照らせば、「協働的な学び」は、社会関係資本(ソーシャル・キャピタル)につながる。なお、他の重要資本である、人的資本、経済的資本も、こどものウェルビーイングと関連するものであり、社会が、こどもたちにこれらをどのように提供していくのか、問われている。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | From the 2023 National Assessment of Academic Ability, a question item asking about subjective well-being was added. It is hoped that this will be utilized to understand children's well-being and provide clues for school improvement. Whole school management, which is the norm for school management, requires the aim of utilizing all educational resources. The survey includes data related to children's mental states, relationships with each other and with teachers, and overall management that guides them. From the results of the child/student questionnaire, we can determine “score", "subjective well-being", “collaborative learning", and “motivation to learn subjects", and from the school questionnaire, we can make We created composite variables such as “school score average" , “students calm", “collaborative management" and “support for collaborative learning" and analyzed the correlations between them. Furthermore, for “subjective well-being", a principal component analysis was conducted on the components. “Collaborative learning" has the same influence on “score"' as “motivation to learn subjects". “Collaborative learning" is a mirror image of “Support for collaborative learning" in the school questionnaire. In junior high schools, there was also a correlation between “school average scores"and “support for collaborative learning". In order to systematically enhance “collaborative learning",it seems effective to improve schools by referring to the questions on “support for collaborative learning". Regarding “subjective sense of well-being", it can be said that relationships with others, such as friends and teachers, have a stronger connection with self-esteem, and “collaborative learning" is also important in forming such relationships with others. have. There is a correlation of over 0.6 between “subjective sense of well-being"and “collaborative learning". In light of the OECD's concept of well-being, “collaborative learning" leads to social capital. It should be noted that other essential capitals, human capital and economic capital, are also related to children's well-being and are relevant to the analysis results, and there is a question that is how society will provide these things to children. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1125110X | |||||||
書誌情報 |
ja : 宮城教育大学紀要 巻 59, p. 149-160, 発行日 2025-03-31 |