WEKO3
インデックスリンク
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "37916eb8-578c-4b2c-b6a3-6e107d8c3b4f"}, "_deposit": {"created_by": 16, "id": "2000044", "owners": [16], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "2000044"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:mue.repo.nii.ac.jp:02000044", "sets": ["1713337821296"]}, "author_link": ["1227"], "control_number": "2000044", "item_1_biblio_info_14": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2024-03-31", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "12", "bibliographicPageStart": "1", "bibliographicVolumeNumber": "58", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "宮城教育大学紀要", "bibliographic_titleLang": "ja"}]}]}, "item_1_creator_6": {"attribute_name": "著者名(日)", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "石田, 雅樹"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "1227", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "9000002417157", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "https://ci.nii.ac.jp/nrid/9000002417157"}]}]}, "item_1_description_11": {"attribute_name": "抄録(日)", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "本稿はハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」の内実を検証し、その「政治的なるもの」との関係性を考察したものである。第一に、これまでの教育学的視点からの研究について、リベラリズム批判としてのアーレント教育論、全体主義批判としてのアーレント教育論に注目し、両者におけるアーレント解釈の位置づけを確認した。第二にこれらの教育学的視点からのアーレント解釈を批判的に検証し、両者の解釈とアーレントの思想とのあいだには大きな隔たりがあることを明らかにした。第三に、アーレントの「教育的なるもの」と「教育」との関係性、すなわち教育の存在論的次元と経験的次元との関係性を問い直し、それがどのように「政治的なるもの」の在り方に寄与するかを考察した。本稿は、アーレントが語る「教育的なるもの」を批判的に検証することで「政治的なるもの」との関係性を明らかにし、現代の政治と教育の在り方への示唆を示した。"}]}, "item_1_description_12": {"attribute_name": "抄録(英)", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "This article examines Hannah Arendt\u0027s conceptions of “the educational” and its relation to “the political.”First, it explores previous research on pedagogical perspectives critiquing liberal education and totalitarian education and confirms Arendt\u0027s theoretical position on both. Second, it critically examines these pedagogical perspectives and clarifies that there is a significant gap between the two interpretations and Arendt\u0027s thought. Third, it questions the relationship between Arendt\u0027s “the educational” and “education”—the relationship between the ontological and empirical dimensions of education—and considers how these relationships contribute to “the political.” By critically examining Arendt\u0027s account of “the educational,” this paper clarifies its relationship to “the political” and offers suggestions on conceptualizing real education.", "subitem_description_language": "en"}]}, "item_1_source_id_13": {"attribute_name": "雑誌書誌ID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AA1125110X", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_access", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2024-04-18"}], "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "1-00025石田先生.pdf", "filesize": [{"value": "618 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_11", "mimetype": "application/pdf", "size": 618000.0, "url": {"label": "ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」", "url": "https://mue.repo.nii.ac.jp/record/2000044/files/1-00025石田先生.pdf"}, "version_id": "5afb3112-ef2e-447d-9634-0a892c12a21b"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "ハンナ・アーレント", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "教育的なるもの", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "リベラリズム", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "公共性", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "公民権運動", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "Hannah Arendt", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "the educational", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "liberalism", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "publicness", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "the civil rights movement", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて", "subitem_title_language": "ja"}, {"subitem_title": "Hannah Arendt\u0027s Conceptions of “The Educational” : A Critical Examination of Pedagogical Interpretations", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "1", "owner": "16", "path": ["1713337821296"], "permalink_uri": "https://mue.repo.nii.ac.jp/records/2000044", "pubdate": {"attribute_name": "PubDate", "attribute_value": "2024-04-18"}, "publish_date": "2024-04-18", "publish_status": "0", "recid": "2000044", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて"], "weko_shared_id": -1}
ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/2000044
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/200004478bf18ba-c632-4165-88c6-2c55927cc578
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 (618 kB)
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Hannah Arendt's Conceptions of “The Educational” : A Critical Examination of Pedagogical Interpretations | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ハンナ・アーレント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育的なるもの | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リベラリズム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 公共性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 公民権運動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Hannah Arendt | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the educational | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | liberalism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | publicness | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the civil rights movement | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者名(日) |
石田, 雅樹
× 石田, 雅樹 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述 | 本稿はハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」の内実を検証し、その「政治的なるもの」との関係性を考察したものである。第一に、これまでの教育学的視点からの研究について、リベラリズム批判としてのアーレント教育論、全体主義批判としてのアーレント教育論に注目し、両者におけるアーレント解釈の位置づけを確認した。第二にこれらの教育学的視点からのアーレント解釈を批判的に検証し、両者の解釈とアーレントの思想とのあいだには大きな隔たりがあることを明らかにした。第三に、アーレントの「教育的なるもの」と「教育」との関係性、すなわち教育の存在論的次元と経験的次元との関係性を問い直し、それがどのように「政治的なるもの」の在り方に寄与するかを考察した。本稿は、アーレントが語る「教育的なるもの」を批判的に検証することで「政治的なるもの」との関係性を明らかにし、現代の政治と教育の在り方への示唆を示した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述 | This article examines Hannah Arendt's conceptions of “the educational” and its relation to “the political.”First, it explores previous research on pedagogical perspectives critiquing liberal education and totalitarian education and confirms Arendt's theoretical position on both. Second, it critically examines these pedagogical perspectives and clarifies that there is a significant gap between the two interpretations and Arendt's thought. Third, it questions the relationship between Arendt's “the educational” and “education”—the relationship between the ontological and empirical dimensions of education—and considers how these relationships contribute to “the political.” By critically examining Arendt's account of “the educational,” this paper clarifies its relationship to “the political” and offers suggestions on conceptualizing real education. | |||||
言語 | en | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1125110X | |||||
書誌情報 |
ja : 宮城教育大学紀要 巻 58, p. 1-12, 発行日 2024-03-31 |