WEKO3
インデックスリンク
アイテム
非認知能力と学級風土に焦点化したエビデンスにもとづく教育実践 ―小学3年生の教室での試み―
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/2000058
https://mue.repo.nii.ac.jp/records/200005896aa885a-33f8-47c3-a0ac-0039213d007a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 非認知能力と学級風土に焦点化したエビデンスにもとづく教育実践 ―小学3年生の教室での試み― | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Evidence Based Education Focused on Non-cognitive Skills and Classroom Climates ―The Trial in a 3rd Grade Elementary School Class― | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教育データサイエンス | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | EBPM | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 可視化された学習 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 評価 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 質問紙調査 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Data Science of Education | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | EBPM(Evidence Based Policy Making) | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Visible Learning | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Evaluation | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Questionnaire Survey | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
田端, 健人
× 田端, 健人× 安倍, 彰人
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述 | 本研究は、教師と研究者との協働による「エビデンスにもとづく教育実践」の試みである。本研究実践では非認知能力と学級風土、またそれらと相関する対話・探究学習に焦点化した。第2執筆者が担任を務める小学3年生を対象に、まず年度はじめの4月に第2執筆者が質問紙調査を実施し、第1執筆者が分析し、結果を共有した。第2執筆者は、その分析結果を受けとめ、その後の自身の実践に生かした。7月に第2執筆者が同じ質問紙調査を実施し、4月と比較した。その結果、非認知「徳」と学級風土のスコアは高水準を維持し、対話・探究学習スコアに向上がみられた。対話・探究学習に積極的に取り組んだ成果が、非認知「徳」と学級風土のスコアの水準維持に寄与したと推測される。本稿では、こうしたエビデンスにもとづく教育実践の試みを、実践者の視点で評価し、その意義と課題を指摘した。最後に「実践知とデータ知の往還」「教室レベルと全国レベルとの往還」「観測者問題」の3つの視点から、本研究実践を省察した。 | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述 | This research is an attempt at “evidence-based educational practice" led by teachers. In this practice, we focused on noncognitive abilities and classroom climate, as well as dialogue and inquiry learning that correlate with these. First, a questionnaire survey was conducted in April at the beginning of the academic year, targeting third-grade elementary school students, whose class teacher was the second author. The second author recognized the results of the analysis and applied them to his own practice. The same questionnaire survey was conducted in July and compared with April. As a result, scores for noncognitive “virtues" and classroom climate remained at high levels, and scores for dialogue and inquiry learning improved. It is presumed that the results of active engagement in dialogue and inquiry learning contributed to maintaining the level of scores for non-cognitive “virtue" and classroom climate. In this paper, we evaluated these evidence-based educational practices from the teacher's perspective and pointed out their significance and challenges. Finally, we reflected on the implementation of this research from three perspectives: “the back and forth between practical knowledge and data knowledge", “the back and forth between the classroom level and the national level", and “the observer problem". | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1125110X | |||||||
書誌情報 |
ja : 宮城教育大学紀要 巻 58, p. 199-207, 発行日 2024-03-31 |